Vysokorychlostní železnice

Blogy KarelKancik Vysokorychlostní železnice
NAPSAL(A) KarelKancik 03.11.2017 | 15:29:52 |
Nějak jsem se rozepsal u otázky ohledně vysokorychlostní železnice, tak to vydvám i v blogu:

Vysokorychlostní železnice, nebo železnice s dostatečně vysokou rychlostí, bezpečností a komfortem?

Ano, Česká republika potřebuje dobře fungující železnici a vlaky. V některých ohledech je ale třeba taky si všímat dálnic. Příklad toho, jak se to dělat nemá nám dala Sobotkova vláda. Pomalá a drahá výstavba - ptám se, kdo je za to zodpovědný a kdo si to odskáče? Naopak železnice se v posledních deseti letech opravdu vylepšuje.

Je potřeba zamyslet se, jestli dálniční síť naplánovaná před desítkami let (z Brna na sever dokonce ve 40. letech) je stále aktuální. Proč například z Brna na jih vedou dvě dálnice a z Prahy do Karlových Varů v podstatě po dálnici jet nemůžete vůbec. Z Brna do Českých Budějovic je otřesné spojení vlakové (cca 4,5 hodiny) a po silnici skoro stejně příšerné (nejrychleji snad jet někam k Humpolci a pak zase zpět na Jindřichův Hradec) - přitom tuto trasu využívá hodně lidí a ani koridor ani dálnice se neplánuje ani výhledově.

Když se budeme bavit o financování, tak je to opravdu jen otázkou nastavení priorit. Konečně musí být vynucen zodpovědný přístup zodpovědných politiků a úředníků. Připomenu jen, že třeba pražské metro si Praha a Dopravní podnik platí sami, bez dotací z EU, takže na tom závislí nejsme, nebo nemusíme být - však se toho mnoho postavilo i před vstupem do EU.

A hlavně ti, kteří mají nastarosti projektování nepřemýšlí logicky: Proč se třeba z Českých Budějovic do Prahy staví železniční koridor a zároveň souběžně nová dálnice? Podotýkám, že ta v některých úsecích vedou jen asi 25 metrů od sebe. V provozu v celé délce ještě ani zdaleka není ani jedno z toho. V jiných částech republiky naopak není ani železnice, ani se tam nestaví (logicky) dálnice nebo nové napojení na ní.

Výstavba koridorů je taky podivná. Už v roce 2003 byly v provozu Pendolina, která mají maximální rychlost 230 km/h a naklápěcí skříň kvůli rychlejším průletům zatáčkami. Co se dělá u nás? Za obrovské sumy peněz se staví nové tratě ve stopě těch původních, ale především se napřimují i tam, kde by to kvůli maximální rychlosti ubohých 160 km/h vůbec nebylo nutné. Vznikají nové mosty a tunely a vlaky tam ani tu maximální rychlost nevyužijí ne kvůli svému stáří nebo nemodernosti - ale kvůli volně nastavenému jízdnímu řádu. Vlak má být schopen přepravit stovky lidí najednou - proč na expresy Českých drah jsou nasazovány jen 4 nebo 5 vozů a táhne je nejdražší lokomotiva Evropy 380 ze Škody Transportation s výkonem asi 7 MW?

Ideální by bylo nejlépe uzákonit, aby nové koriory byly plánované minimálně na 250 km/h. Zároveň by to měly být trati, kde může - alespoň v případě nějaké mimořádnosti - projet i pomalý náklaďák nebo starý motorák. Největší plýtvání penězi a energií je třeba vidět na koridouru z Prahy do Plzně na Ejpovickém tunelu. Už dávno mezi Rokycany a Plzní byla dvoukolejná elektrifikovaná trať, pravda s maximální rychlostí odhaduji tak do 90 km/h. Po mnoha letech a mnoha miliardách ze státního rozpočtu, rozpočtu SŽDC (dílem peněz zákazníků, dílem opět státních) docílíme toho, že vlaky pojedou tunelem 160 km/h (to už jezdily vlaky v Británii před válkou) a cestu si zkrátíme jen o jednotky kilometrů a asi 7 minut. Které s blbě nastaveným grafikonem vlak zase nabere stáním v Berouně nebo Rokycanech apod., jak to tak dnes bývá. Tak tudy cesta nevede.

Také bychom se měli zabývat otázkou regionálních železnic, hlavně výstavbu zcela nových tam, kde chybí, a ty nemusí být nutně vysokorychlostní.

Ještě je třeba dodat, že kdyby se ODS a ČSSD v minulých dvaceti letech snažily skutečně budovat železniční síť na úrovni, určitě se neodehraje rozdělení Českých Drah na ČD a.s., které zajišťují dopravu osob a zboží, ale v oddělených divizích (takže jedna nemůže finančně pomoci druhé) a hlavně vznik SŽDC, který se neblaze projevil tím, že jednak vznikla nová státní organizace (a nová zátěž rozpočtu) a ta do nynější doby musela stavět podél tratí zcela nové výpravní budovy, protože ty původní byly v majetku ČD, byly při tom prázdné a chátraly.

To jsou asi nejvíce viditelné nesmysly, které se u nás budou muset co nejrychleji vyřešit. Dřív, než začneme zmatkovitě (a populisticky) fantazírovat o českých šinkansenech.
Pro hodnocení se musíte přihlásit