Mimorodinná výchova dětí

Blogy Ladislav Samek Mimorodinná výchova dětí
NAPSAL(A) Ladislav Samek 15.10.2017 | 22:18:30 |
Dobrý den, chtěl bych znát Vaše názory k tomuto tématu, kterému se podle mě nedostává takové pozornosti.


Mimorodinná výchova dětí je dost velký problém se kterým se setkává tisíce dětí ročně a to z různých důvodů. Nejčastěji se ale jedná o rodičovskou nezodpovědnost, sociální slabost či výchovné problémy dětí, které jsou psojené se špatnou docházkou do školy nebo šikanou... Mě osobně ale přijde, že těch zařízení v České republice je pro děti opravdu hodně. Napadá mě, zda-li by se nedali nikteré ústavy sloučit a teď to nemyslím jako kapacitně, ale nechápu, proč v našem systému je tolik zařízení.

Kojenecký ústav, dětský domov, dětský domov se školou, středisko výchovné péče, dětský diagnostický ústav, výchovný ústav, výchovný ústav s ostrahou, výchovně léčebné oddělení.... Faktem je, že ač se to nikomu nemusí líbit, tak tyto subjekty spadají a vlastně celá ústavné péče spadá do tří ministerstev a to do ministerstva školství, zdravotnictví,práce a sociálních věcí.

Jak to vnímají samotné děti?

Možná si nikdo řekne, že jak bych to mohl vědět, ale já sám jsem strávil po dětských domovech asi šest let. Jsou děti, které to cítí jako trest ( což jsou případy dětí, které chodily za školu, měli problém s alkoholem a tam je otázka proč, ale to je na dlouho ). Zde bych navrhoval prevenci ( zejména drogovou ) již na základních školách.

Potom jsou děti, které odmalinka nemají tu možnost vyrůstat v rodině a tak po opuštění kojeneckého ústavu míří do dětského domova, nebo do klokánku. V jejich případě je potom vhodné hledat adoptivní či pěstounské rodiče, což je dneska docela složité, protože ty podmínky pro náhradní rodiče jsou dost náročné a to často mnohé odradí.

Já osobně třeba nechápu, jak je možné, že kompetence náhradních rodičů, které se o své nevlastní děti starají jsoui menší, než kompetence jejich biologických rodičů ( zákonných zástupců ), kteří o své děti často ani nejeví zájem.

Zajímavé ale je sledovat, jak končí děti po dochodu z pěstounské péče a po odchodu třeba z dětského domova. Spoustu dětí, se kterými jsem se setkal mi za dva týdny psali, že jsou na ulici, že nemají kde bydlet, nebo že se zdrogovali či opili. Tady si myslím, že by to chtělo vytvořit jakýsi doprovodný program pro jednotlivé dětské domovy, které by se dělily na edukativní, preventtivní a vlonočasové. Edukativní ( zde bych zahrnul například finanční gramotnost ), preventivní ( zde bych se soustředil na zejména alkohol, dorgy, ale také sexuální výchovu a trestní odpovědnost ) a poté volnočasovou ( zde bych se soutředil na osbní potenciály jedinců - sportování, malování, divadlo... ),

Je to téma na hodně dlouho a už se msuím jít věnovat ničemu jinému, ale rád se k tomu zaze nikdy vrátím.

Ladislav Samek ( KDU - ČSL)
Pro hodnocení se musíte přihlásit
1 |
Jaroslav Hendrich | Piráti
16.10.2017 | 00:08:36
Mé znalosti a vědomosti jsou v tomhle ohledu velmi omezené. Ale byl bych velmi rád, kdybychom o tom mohli diskutovat. Rád bych se nechal více zasvětit. :)
1 |