České školství by se mělo zamyslet samo nad sebou

Blogy PavelRuzicka České školství by se mělo zamyslet samo nad sebou
NAPSAL(A) PavelRuzicka 14.10.2017 | 17:01:43 |
Trošku nakousnu téma školství.

V televizi 5. 9. 2017 jsem zaznamenal zprávu : „Školské odbory vyhlásily stávkovou pohotovost“. Zbystřil jsem a začal jsem pořádně poslouchat. Z celého asi 3minutového sdělení jsem se dozvěděl hlavně to, že odbory a posléze učitelé chtějí víc peněz. Vypsal jsem televizi s tím, že je to zase plácání do větru, protože to tu bylo mnohokrát a stejně se nic nestalo. 22. a 23. 9. 2017 jsem pořádně nedokázal sledovat, jak se situace mění. V jeden den bylo „Vyhlašujeme stávku“ a druhý den „Vláda přidá vysokým školám 3 miliardy“. Po skončení těchto reportáži jsem se zamyslel a dal jsem si možná řečnickou otázku: „ Je jediný problém v českém školství v penězích?“
Podle mě je celé myšlení jak odborů, tak také představitelů učitelského stavu, naprosto zvrácené. Všichni si uvědomují, že když je hospodářská krize, tak je hodně peněz a když je hodně peněz, tak musí jít víc peněz do resortu školství a tedy učitelům. Ale nikdo si neuvědomuje, že dříve či později přijde krize a na co se sahá jako první v dobách, kdy nejsou peníze nebo jich je méně? Ano, máte pravdu, na platy. A to bude zase křiku, že se ničí životy, bere se práce a že nikdo z té almužny nevyjde. Navíc bych si myslel, že toto plošné přidávání by mělo jít na nějakou konkrétní věc a né, že se to bude dávat tu na vysoké školy, tu na platy učitelů, představoval bych si, kdyby se dalo třeba na mediální či finanční gramotnost či něco takového.

Ale peníze nejsou všechno. Sice jsou na prvním místě, ale to první místo musí mít pevné základy. A nevěřím, že když člověk dělá za nějaký větší peníz a práce nebo podmínky fungování v práci jsou mu nepříjemné, že bude přenášet nadšeně své vědomosti žákům. Bavím se s mnoha učiteli a jeden z větším problémů je inkluze. Neříkám, jestli je to dobré nebo špatné řešení, ale poslouchám zainteresované osoby a ty říkají, že je to nedomyšlený krok, který měl být lépe připraven a učitelé sami nevědí, jak to bude fungovat.

Co tak sleduji, tak nejvíc chtějí změnit české školství vysoké školy. Podle mého je české školství v takovém stavu, že mu pomůže nějaký radikální řez, žádné polovičaté řešení. Jedním z kroků, které by pomohlo českému školství, by mohla být redukce počtu vysokých škol. V současnosti máme kolem 90 vysokých škol a stejný počet jich má i Itálie, která má 6x víc obyvatel jak Česká republika, takže pokud bychom to vzali tak, že Itálie má ideální počet vysokých škol, tak šestina počtu je tedy 15 vysokých škol. Když by se zredukoval počet vysokých škol, tak ty ušetřené peníze by se mohly dát na platy učitelů a do škol. Podle mého není problém ve financování školství, ale v tom, že české školství není efektivní a peníze se dávají na věci, které nejsou potřeba.

A teď dám pohled na přijímací proces na střední školu. Když jsem se ucházel o střední školu před těmi 11 lety, tak jsme si museli podávat jenom jednu přihlášku na jednu střední školu a to bylo všechno. Zároveň škola si stanovila vlastní přijímací testy. Nicméně za tu dobu se situace změnila k horšímu. V jednu dobu šlo podávat hned 3 přihlášky a když se člověk dostal na všechny, tak ředitel nevěděl, kolik bude mít v září žáků a nevěděl, kolik bude mít peněz na provoz školy (střední školství je financováno dle počtu žáků). V současnosti jsou to dvě přihlášky. Druhým takovým problémem, který se týká přijímacího procesu na střední školu, je ten, že jsou jednotné přijímací zkoušky z matematiky, češtiny a literatury. Může mi někdo říct, k čemu bude takovým floristkám (nic proti nim) čeština? Pochopil bych to v rámci výuky, ale né v rámci testů na školu. Každá škola by si měla stanovit, podle čeho se si žáka vybere.

Tohle, co napíšu, je spíš můj povzdech než nějaká kritika. Dnes na základních školách je jednou z pomůcek tablet a místo, aby děcka byla učena k tomu, aby uměla psát psace, tak se učí „psát“ elektronicky. Když vidím svého bratra, jak neumí napsat své vlastní jméno a na cokoliv, co napíše,bych měl rovnou volat nějakému grafologofi nebo někomu, kdo luští hieroglyfy, tak je mi smutno, ale třeba všechno vidím jenom černě.


Ještě bych mohl něco napsat o státních maturitách, ale to zase někdy jindy.


A jak vy sledujete situaci ve školství? Máte na nějaký názor?
Pro hodnocení se musíte přihlásit
1 |
Jaroslav Hendrich | Piráti
14.10.2017 | 21:19:39
Ve spoustě věcí máme podobný názor. Osobně si myslím, že školství si dnes jako svou profesi vybere jen opravdu málo kdo. Většinou mám pocit že spíše za trest. A já se nedivím. Protože upřímně, studovat vysokou školu, kvůli tomu, aby jsem byl dětem pro smích, neměl žádný respekt a ještě k tomu pracoval za horší peníze než řadový dělník? No to přece nemá perspektivu? Je třeba umět zafinancovat učitele. Ale zároveň je třeba, aby to dělali na odborných školách lidé z oboru.

Na SŠ jsme měli skvělého učitele, který strávil roky v oboru a proto uměl látku výborně vysvětlit a naučit. Jenomže neměl diplom a následně byl ze školy propuštěn. Jeho nástupce znal vše jen a pouze z knížek. Proto se stávalo, že jsme my opravovali jeho. K čemu komu prospělo, že měl vysokou školu, když o našem oboru nevěděl nic? A to je další problém. Stát se strašně snaží udělat z vysokoškolského diplomu naprosto nepostradatelnou záležitost. Což je kontraproduktivní.

Další věc je fakt, že odborné praxe jsou výsměch jak odborníkům, tak studentům. Nejen že se tam reálně nic pro povoální užitečného nenaučíte, ale ještě jste považován prakticky za levnou pracovní sílu. V rámci praxe pak děláte druhořadé práce v externích firmách za které vlastně nejste ohodnocen. Jak mám být z takových podmínek připraven a motivován na své povolání? To přece nejde. Pojďte 3 roky umývat podlahu, aby jste po sléze dostal osvědčení, že jste automechanik, kuchař nebo třeba nástrojář. To je nereálné.
1 |