Úvaha nad reformou ve školství

Blogy Jaroslav Hendrich Úvaha nad reformou ve školství
Obrázek k: Úvaha nad reformou ve školství
NAPSAL(A) Jaroslav Hendrich 15.10.2017 | 16:29:01 |
Myslím si, že dnes už jen málo kdo žije s představou, že škola je opravdu základem života. nejčastěji slýchám, že za vše můžou příliš nízké platy ve školství. Souhlasím s tím, že platy jsou jeden ze základních problémů které školství má. Ale že by byl jediný? Myslím že ne. I kdyby učitelé byli nejlépe placení, nezměnilo by to nic na jejich přístupu k učení a ani přístupu studentů k učení.

Pojďme se čistě hypoteticky podívat, jaké ty problémy ve školství vnímám a jak si myslím, že by bylo možné je vyřešit.

1... Plat: Představit si, že budu studovat vysokou školu a nakonec dostanu někde 18 000 na výplatu, to je výsměch. Nemůžeme se proto divit, že učitelé jsou, jací jsou...

Řešení: Snížením počtu povinných předmětů ušetříme učitelům čas, který mohou věnovat učení v jiných třídách. Díky tomu bude možno snížit stavy učitelů a tak vznikne prostor pro navýšení platů. Rozšířit na školách volitelné předměty, které budou učeny formou přednášek. Díky tomu bude možné vyučovat více studentů najednou.

2... Nesmyslnost výuky: Škola nepřipravuje na život obecně. Připravuje na život zaměstnance. Klade důraz na komformitu a potlačuje individualitu a zamezuje diskuzi. Nutí studenty znát věci pro ně zbytečné. Mechanik ke svému povolání nepotřebuje vědět, jaké protonové číslo má dusík. Na odborných školách by tyto předměty měly být volitelné. Nikoliv povinné.

Řešení: Bod 1. a přidat povinnou vyučovací hodinu formou diskuze. V hodině by se diskutovalo o volitelném tématu, od politiky, finanční gramotnost, dění ve světě. Studenti by se učili respektovat názor ostatních, rozšiřovali svou perspektivu a naučili se prosazovat svůj názor nenásilnou formou. Pro život jistě hodnotnější než třeba chemie.

3... Nekompetentnost učitelů.: To vychází z toho, že učitel odborného předmětu musí mít vysokou školu, ale nemusí mít praxi v oboru. Neodborný učitel je k ničemu. Přidám vzpomínku na svého učitele na SŠ, Lepšího učitele jsem nezažil. Měl dlouhou praxi v oboru a proto dokázal vysvětlit, proč co jak je. Byl propuštěn, protože neměl vysokou školu. Místo něj nastoupil studovaný učitel, který o oboru neměl ponětí. Znal ho jen na papíře. Teorie nestačí.

Řešení: Odborné učitele vybírat přímo z odborníků. Nikoli z absolventů. Snížit nárok na jejich vzdělání pouze na státní maturitu.

4... Nepraktické Praxe: dnes jsou studenti rozeslání na praxe do externích firem, kde prakticky nejsou placeni a místo učení se řemeslu jsou využívání jako uklízeči. Vytíráním podlahy se ještě nikdo automechanikem nestal. Stejně jako škrábání brambor nevytvořilo schopného kuchaře. To je potřeba změnit. Nemůžeme studentům odborných oborů nedat žádnou motivaci (peníze) ukázat jim tu nejnudnější část oboru (pro kuchaře škrábání brambor pro mechanika umývání podlahy) a nic praktického je nenaučit.

Řešení: Školní pracoviště jako je doposud. Ale Umožnit studentnům během studia placenou práci v oboru v podniku dle své volby. Tento podnik se studentem uzavře klasickou pracovní smlouvu. Může jej kdykoliv propustit. Student bude mít motivaci udržet se v práci, protože bude placený. Díky tomu bude mít snahu se zlepšovat.



Prosím, berte to jako úvahu. Jsem si jistý, že v téhle úvaze najdete několik mezer a já budu velmi rád, když mi své podněty sdělíte do komentářů. Pokud se mnou souhlasíte, dejte to najevo palcem nahoru. Děkuji :)
Pro hodnocení se musíte přihlásit